
Сьогодні знову зосереджуємо свою увагу на розв’язанні актуальних практичних питань у сфері військового права.
Дедалі частіше на консультаціях ми чуємо запитання стосовно Єдиного реєстру осіб, зниклих безвісти за особливих обставин (далі по тексту – Реєстр), зокрема: хто є його адміністратором? Де мені отримати витяг з Реєстру? Чому поліція мені відмовляє у наданні витягу з Реєстру? Я подав/подала до Пенсійного фонду/ТЦК та СП/військової частини витяг «від поліції» (мається на увазі витяг з Єдиного державного реєстру досудових розслідувань), однак вони вимагають інший витяг – з Єдиного реєстру осіб, зниклих безвісти за особливих обставин чи правомірно це?
Ці та інші питання стануть предметом обговорення у цій статті.
Соціальна значущість цієї проблеми не обмежується лише індивідуальними випадками, але має широкі наслідки для суспільства в цілому. Вирішення цих проблем здатне покращити як правову, так і соціальну ситуацію, сприяючи більш ефективному захисту прав людини і стабільності в державі.
· Отож, що таке Єдиний реєстр осіб, зниклих безвісти за особливих обставин?
Єдиний реєстр осіб зниклих безвісти - це державний реєстр створений для збору та централізації відомостей про таких осіб, а також обліку інформації, необхідної для їх ефективного розшуку. У ньому містяться відомості про осіб, зниклих безвісти за особливих обставин та відомості про невпізнані тіла (останки) померлих (загиблих) осіб та пов’язані з ними речі, документи.
Суб’єкти наповнення Реєстру, які визначені у абзаці четвертому пункті 2 розділу I Положення про Єдиний реєстр осіб, зниклих безвісти за особливих обставин, вносять до нього наступні відомості про особу, зниклу безвісти за особливих обставин: прізвище, власне ім’я, по батькові, фото; інформацію про: дату та місце народження, сімейний стан; задеклароване (зареєстроване) місце проживання (перебування) особи; фактичне місце проживання; у разі якщо така особа уповноважена на виконання функцій держави, інформацію про роботодавця, у якого вона виконувала роботу (проходила службу); реквізити документів, що посвідчують особу, підтверджують громадянство України чи спеціальний статус особи; унікальний номер запису в Єдиному державному демографічному реєстрі; дату, місце та час зникнення особи; прикмети особи; інформацію про наявність кримінального провадження, розпочатого за фактом зникнення такої особи, або в якому потерпілий є особою, зниклою безвісти за особливих обставин; найменування органу, який здійснює досудове розслідування в кримінальному провадженні за фактом зникнення безвісти особи, або в іншому кримінальному провадженні, в якому потерпілий є особою, зниклою безвісти за особливих обставин; найменування територіального органу (підрозділу) Національної поліції України, який здійснює розшук особи, зниклої безвісти (у якого в провадженні перебуває оперативно-розшукова або розшукова справа), найменування іншого органу, який здійснює оперативно-розшукову діяльність; інформацію про наявність рішення суду про визнання особи безвісно відсутньою або оголошення її померлою (зазначається найменування суду, який прийняв відповідне рішення, дата ухвалення рішення суду, номер справи, номер провадження, а також інформація про те, чи набрало вказане судове рішення законної сили); дату та місце встановлення місцезнаходження особи, зниклої безвісти та іншу інформація, що може сприяти розшуку особи, зниклої безвісти за особливих обставин.
У Реєстрі обробляється інформація про громадян України, іноземців та осіб без громадянства, які зникли безвісти за особливих обставин на території України.
Власником Реєстру та володільцем інформації, що обробляється в ньому, є держава в особі Міністерства внутрішніх справ України, яке здійснює організаційне, нормативно-правове забезпечення функціонування Реєстру та контроль за дотриманням вимог законодавства ведення Реєстру.
· Що таке витяг з Єдиного реєстру осіб, зниклих безвісти за особливих обставин та для чого він потрібен?
Витяг з Реєстру – це документ, який генерується у паперовій або електронній формі програмним забезпеченням Реєстру та містить відомості з нього, які є актуальні на дату та час його формування. Кожному витягу присвоюється унікальний електронний ідентифікатор (QR-код), який забезпечує перехід за посиланням на відповідний підтвердний запис в електронних ресурсах Реєстру.
Витяг з реєстру є одним з необхідних документів при оформлення пенсії по втраті годувальника непрацездатними членами сімʼї особи, зниклої безвісти, а також для отримання рідними такої особи відстрочки від військової служби під час мобілізації; при звільненні з військової служби та в інших, передбачених чинним законодавством випадками.
Зокрема, відповідно до пунктів 3-4 частини третьої статті 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» право на відстрочку мають жінки та чоловіки, чиї близькі родичі (чоловік, дружина, син, донька, батько, мати або рідний (повнорідний, неповнорідний) брат чи сестра) загинули або пропали безвісти під час проведення антитерористичної операції з числа осіб, визначених пунктом 3, а також жінки та чоловіки, чиї близькі родичі (чоловік, дружина, син, донька, батько, мати або рідний (повнорідний, неповнорідний) брат чи сестра) загинули або зникли безвісти за особливих обставин під час здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, а також під час забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії проти України під час дії воєнного стану.
Відповідно до додатку 5 Постанови Кабінету Міністрів України від 16.05.2024 року №560 одним із підтверджуючих документів для отримання відстрочки від військової служби під час мобілізації у вищенаведених ситуаціях є саме витяг з Єдиного реєстру осіб, зниклих безвісти за особливих обставин.
Із наведеного постає логічне запитання:
· Як та в кого отримати витяг з Єдиного реєстру осіб, зниклих безвісти за особливих обставин?
Відповідно до ст. 12 Закону України «Про правовий статус осіб, зниклих безвісти за особливих обставин» єдиний реєстр осіб, зниклих безвісти за особливих обставин створюється для накопичення та централізації відомостей та даних про таких осіб, а також обліку інформації, необхідної для їх ефективного розшуку.
Відомості про наявність чи відсутність інформації про особу в Єдиному реєстрі осіб, зниклих безвісти за особливих обставин, надаються у формі Витягу в порядку, визначеному наказом МВС 29.08.2022 № 535 «Про затвердження Положення про Єдиний реєстр осіб, зниклих безвісти за особливих обставин». Витяги надаються безоплатно.
Для отримання Витягу необхідно подати до Управління з питань осіб, зниклих безвісти за особливих обставин (Секретаріату Уповноваженого з питань осіб, зниклих безвісти за особливих обставин):
Запит з копіями відповідних документів необхідно надіслати: на поштову адресу: Управління з питань осіб, зниклих безвісти за особливих обставин (Секретаріат Уповноваженого з питань осіб, зниклих безвісти за особливих обставин), вул. Богомольця, 10, м. Київ, 01601 або на електронну адресу: pgmia@mvs.gov.ua. (з накладенням кваліфікованого електронного підпису для ідентифікації особи заявника).
Запит про отримання Витягу з Єдиного реєстру осіб, безвісно зниклих за особистих обставин, можуть подати:
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про правовий статус осіб, зниклих безвісти за особливих обставин» близькими родичами та членами сім’ї особи, зниклої безвісти за особливих обставин, є чоловік, дружина, батько, мати, вітчим, мачуха, син, дочка, пасинок, падчерка, рідний брат, рідна сестра, дід, баба, прадід, прабаба, внук, внучка, правнук, правнучка, усиновлювач чи усиновлений, опікун чи піклувальник, особа, яка перебуває під опікою або піклуванням, а також особи, які спільно проживають, пов’язані спільним побутом і мають взаємні права та обов’язки, у тому числі особи, які спільно проживають, але не перебувають у шлюбі.
Згідно із Положенням про Єдиний реєстр осіб, зниклих безвісти за особливих обставин, затвердженим наказом МВС від 29.08.2022 № 535, Витяги надаються у строк до 10 робочих днів, однак у випадках, коли підготовка Витягу потребує додаткової перевірки інформації, Запити розглядаються у строк до 30 календарних днів.
· Які труднощі при отриманні витягу з Єдиного реєстру осіб, зниклих безвісти за особливих обставин?
У першу чергу, це технічні проблеми та доступність інформації, оскільки Витяг може не бути доступним через технічні збої в роботі реєстру або через недосконалу систему збереження даних, також перешкодою можуть бути складнощі з оновленням даних або несвоєчасне внесення інформації, які можуть спричинити помилки у витягах.
Нерідко виникають проблеми із затримкою надання Витягу, що обумовлено великими обсягами запитів або ж необхідністю додаткової перевірки інформації.
Іноді витяг може містити недостатньо конкретної або не зовсім актуальної інформації, що ускладнює пошук зниклих осіб. У разі, якщо особа внесена в реєстр за неповними або недостовірними даними, це може спричинити труднощі для родичів у процесі підтвердження статусу зниклого або для подальшого правового оформлення розшуку. Зокрема, витяг може бути неповним або суперечливим через недостатню координацію між різними державними структурами, які займаються розшуком осіб. Це може призвести до дублювання інформації або помилок у базі даних.
Зазначені проблеми важливо розглядати не лише з точки зору технічних аспектів, але й через призму прав людини та соціальних наслідків для родичів зниклих осіб.
Варто зазначити, що у разі якщо у Витязі виявлено помилку в установчих даних особи, необхідно письмово звернутися до Управління з питань осіб, зниклих безвісти за особливих обставин (Секретаріату Уповноваженого з питань осіб, зниклих безвісти за особливих обставин) та додати до звернення копії документів, на підставі яких можливо внести відповідні зміни. Також з метою прискорення виправлень у Реєстрі, бажано з відповідними документами звернутися до територіального органу Національної поліції України, де подавалася заява про розшук особи.
Таким чином, Витяг з реєстру є офіційним документом, який підтверджує факт зникнення особи за особливих обставин, що є важливим для подальших дій. Зазначений витяг не тільки офіційно підтверджує статус особи як зниклої безвісти за особливих обставин, а є важливим для захисту прав членів сім’ї та рідних такої особи, зокрема реалізації права на призначення пенсії по втраті годувальника; отримання відстрочки від військової служби під час мобілізації чи права звільнення з військової служби.
Якщо виникли додаткові запитання чи труднощі при отриманні Витягу з Єдиного реєстру осіб, зниклих безвісти за особливих обставин Адвокати АО «Галицька правнича група» завжди готові прийти на допомогу. Ми працюємо, щоб захистити ваші права та інтереси, незалежно від складності ситуації.