20 грудня 2024 р. 18:44
Проблеми пенсійного забезпечення державних службовців
Слободян Валентин
автор, адвокат
None
Проблеми пенсійного забезпечення державних службовців

Як відомо 10 грудня 2015 року Верховною Радою України прийнято новий Закон України «Про державну службу» N 889-VIII який набрав чинності з 01.05.2016 року (далі Закон-889).

Статтею 90 вказаного Закону-889 законодавець визначив, що пенсійне забезпечення державних службовців здійснюється відповідно до Закону України Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування від 9 липня 2003 року № 1058-IV (далі – Закон-1058).

Разом з тим, відповідно до п. 2 розділу XI Прикінцеві та перехідні положення Закону 889, з 01 травня 2016 року втратив чинність Закон України Про державну службу від 28.12.1993 N 3723-XII (далі – Закон-3723), крім статті 37, що застосовується до осіб, зазначених у п. 10 і 12 цього розділу.

Таким чином, новий Закон-889 унеможливив проведення перерахунків пенсій державних службовців призначених по старому Закону-3723 оскільки стаття 37-1 цього Закону-3723 яка передбачала порядок і умови проведення перерахунків пенсій державних службовців втратила чинність.

Рішенням Конституційного суду України у справі за конституційною скаргою Мосюрчака Василя Івановича щодо відповідності Конституції України (конституційності) підпункту 1 пункту 2 розділу XI „Прикінцеві та перехідні положення“ Закону України „Про державну службу“ від 10 грудня 2015 року № 889-VIII (щодо гарантій соціального захисту державних службовців) від 23 грудня 2022 року № 3-р/2022 Конституційний суд визнав таким, що не відповідає Конституції України (є неконституційним), підпункт 1 пункту 2 розділу XI Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про державну службу від 10 грудня 2015 року № 889-VIII у тім, що він унеможливив перерахунок розмірів пенсій, призначених на підставі статті 37 Закону України Про державну службу від 16 грудня 1993 року № 3723-XII зі змінами.

Однак, Конституційний суд відтермінував набуття чинності своїм рішенням зазначивши, що  визнана неконституційною норма Закону-889 втрачає чинність через три місяці з дня припинення чи скасування в Україні воєнного стану, введеного Указом Президента України Про введення воєнного стану в Україні від 24 лютого 2022 року № 64/2022 зі змінами.

Разом з тим, Конституційний суд зобов’язав Верховну Раду України внормувати перерахунок розмірів пенсій осіб, яким надано право на призначення пенсії на підставі статті 37 Закону України Про державну службу від 16 грудня 1993 року № 3723-XII зі змінами, з урахуванням приписів Конституції України та цього Рішення.

Таким чином, лише через три місяці після завершення в Україні воєнного стану питання перерахунків пенсій державних службовців може зрушити з мертвої точки.

В той же час органи Пенсійного фонду України (далі – ПФУ) керуючись нормами п.4-7 Прикінцевих положень Закону-1058 який визначає, що особам, пенсії яким призначені відповідно до закону України Про державну службу, розмір яких з урахуванням перерахунку, передбаченого пунктом 4-3 цього розділу, розрахований за нормами цього Закону, буде більший, проводиться автоматичне, без їхнього звернення, переведення пенсії на умовах, передбачених цим Законом, за матеріалами пенсійних справ; самостійно перевели деяких держслужбовців на пенсію по страховому Закону-1058.

Однак, Закон-889 залишив деякі преференції для державних службовців у яких на момент набрання чинності цим законом (01.05.2016) виконуються певні умови.

Так, пунктом 10 розділу ХІ «Прикінцеві і перехідні положення» Закону-889 визначено, що державні службовці, які на день набрання чинності цим Законом займають посади державної служби та мають не менш як 10 років стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державних службовців, визначених статтею 25 Закону України Про державну службу (Відомості Верховної Ради України, 1993 р., № 52, ст. 490 із наступними змінами) та актами Кабінету Міністрів України, мають право на призначення пенсії відповідно до статті 37 Закону України Про державну службу (Відомості Верховної Ради України, 1993 р., № 52, ст. 490 із наступними змінами) у порядку, визначеному для осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців.

Пунктом 12 розділу ХІ Прикінцеві і перехідні положення Закону-889 визначено, що для осіб, які на день набрання чинності цим Законом мають не менш як 20 років стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державної служби, визначених статтею 25 Закону України Про державну службу (Відомості Верховної Ради України 1993 р., N 52, ст. 490 із наступними змінами) та актами Кабінету Міністрів України, зберігається право на призначення пенсії відповідно до статті 37 Закону України Про державну службу (Відомості Верховної Ради України, 1993 р., N 52, ст. 490 із наступними змінами) у порядку, визначеному для осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців.

Нагадаємо, що статтею 37 Закону-3723 (у чинній на даний час редакції) визначено, що на   одержання   пенсії   державних  службовців  мають  право чоловіки,  які  досягли  віку  62  роки,  та  жінки,  які  досягли пенсійного  віку,  встановленого  статтею  26  Закону-1058, за наявності страхового стажу,  необхідного для призначення пенсії за віком у мінімальному розмірі, передбаченого абзацом першим частини першої  статті 28 Закону-1058,  у тому числі  стажу  державної служби  не менш як 10 років,  та які на час досягнення зазначеного віку працювали на посадах державних службовців, а також особи, які мають  не менш як 20 років стажу роботи на посадах,  віднесених до категорій посад державних службовців,  незалежно від місця  роботи на  час  досягнення зазначеного віку.  Пенсія державним службовцям призначається в розмірі 60 відсотків суми їх заробітної  плати,  з якої  було  сплачено єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування,  а особам,  які на  час  звернення  за  призначенням  пенсії   не   є   державними службовцями,  - у розмірі 60 відсотків заробітної плати працюючого державного службовця  відповідної  посади  та  рангу  за  останнім місцем  роботи  на  державній службі,  з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, а до 1  січня  2011  року  -  страхові  внески  на  загальнообов'язкове державне пенсійне страхування.

Отже, обов`язковою умовою для збереження у особи права на призначення пенсії відповідно до статті 37 Закону №3723-ХІІ після 1 травня 2016 року є дотримання сукупності вимог, визначених частиною першою статті 37 Закону-3723 і Прикінцевих та перехідних положень Закону-889, а саме щодо віку, страхового стажу та, безпосередньо, стажу державної служби, врахувавши при цьому положення пункту 8 Прикінцевих та перехідних положень Закону-889, де  передбачено, що стаж державної служби за періоди роботи (служби) до набрання чинності цим Законом обчислюється у порядку та на умовах, установлених на той час законодавством, а саме відповідно до Порядку обчислення стажу державної служби, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 3 травня 1994 року № 283.

Таким чином, державні службовці які станом на 01.05.2016 року мали 10 років стажу державної служби перебуваючи на державній службі, або 20 років стажу державної служби не перебуваючи на цей момент на державній службі, при дотриманні умов наявності загального страхового стажу у мінімальному розмірі визначеному статтею 28 Закону-1058 (чоловіки – 35 років, жінки – 30 років) і досягненні пенсійного віку визначеного статтею 26 Закону-1058  на момент звернення до органу ПФУ, мають право на призначення пенсії по державній службі згідно Закону-889 у порядку, визначеному для осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців (тобто з розрахунком пенсійних виплат із розміру складових заробітної плати працюючого державного службовця за аналогічною посадою).

Державні службовці яким було призначено пенсії по Закону-3723 та в подальшому переведено на пенсію за страховим Законом-1058 та, у яких виконуються усі вище перелічені умови, також мають право перевестись на пенсію по державній службі згідно Закону-889.

            Нажаль на даний час органи ПФУ відмовляють цій категорії пенсіонерів у переведенні на пенсію згідно Закону-889, проте адвокати АО «Галицька правнича група» нададуть кваліфіковану правову допомогу в оскарженні таких рішень органів ПФУ. 

Опубліковано: 20 грудня 2024 р. 18:44 Стаття 50.
Автор: Слободян Валентин
Офіс м.Львів
Офіc м. Тернопіль
Офіс у м.Радехів
Офіс с.Павлів
Офіс у м.Золочів
Офіс у м.Червоноград
Ми в соцмережах:
Графік роботи:
Пн-Пт - 09.00 - 18.00 год
Нд, Сб - вихідний
Ми в соцмережах:
Графік роботи:
Пн-Пт - 09.00 - 18.00 год
Нд, Сб - вихідний
Ми в соцмережах:
Графік роботи:
Пн-Пт - 09.00 - 18.00 год
Нд, Сб - вихідний
Ми в соцмережах:
Графік роботи:
Пн-Пт - 09.00 - 18.00 год
Нд, Сб - вихідний
Ми в соцмережах:
Графік роботи:
Пн-Пт - 09.00 - 18.00 год
Нд, Сб - вихідний
Ми в соцмережах:
Графік роботи:
Пн-Пт - 09.00 - 18.00 год
Нд, Сб - вихідний