
Дорожньо-транспортна пригода (ДТП) – стресова ситуація для будь-якого водія. Окрім емоційного напруження, виникає низка практичних питань, пов'язаних з відшкодуванням збитків. Ця інструкція допоможе вам зорієнтуватися у процесі отримання страхових виплат за полісом цивільної відповідальності (ОСЦПВ) в Україні.
Крок 1: Дії на місці ДТП
Від правильних дій на місці події залежить подальший успіх у отриманні страхового відшкодування.
Зупиніться та залишайтеся на місці. Увімкніть аварійну сигналізацію та встановіть знак аварійної зупинки.
Надайте першу медичну допомогу. Якщо є постраждалі, негайно викличте швидку допомогу за номером 103.
Викличте поліцію. Зателефонуйте за номером 102 та повідомте про ДТП.
Зафіксуйте обставини ДТП. Зробіть фото- та відеозйомку місця події з різних ракурсів: загальний план, розташування транспортних засобів, їхні пошкодження, гальмівний шлях, дорожні знаки, розмітку.
Обміняйтеся даними з іншими учасниками ДТП. Запишіть ПІБ, контактні дані, номери полісів ОСЦПВ та назви страхових компаній усіх учасників.
Альтернатива: Європротокол
За певних умов ви можете оформити ДТП без виклику поліції, скориставшись Європротоколом. Це спрощує процедуру та прискорює отримання виплати.
Умови для складання Європротоколу:
У ДТП беруть участь не більше двох транспортних засобів.
Відсутні травмовані або загиблі.
Водії дійшли згоди щодо обставин ДТП.
Обидва водії мають діючі поліси ОСЦПВ.
У водіїв відсутні ознаки алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння.
Сума збитків не перевищує 80 000 грн (станом на 2024 рік).
Європротокол можна заповнити як у паперовому, так і в електронному вигляді через мобільний додаток "Дія" або на сайті МТСБУ.
Крок 2: Повідомлення страхової компанії
Це ключовий етап, який не можна ігнорувати.
Терміни: Повідомити свою страхову компанію (якщо у вас є КАСКО) та страхову компанію винуватця ДТП (якщо ви потерпілий) необхідно невідкладно, але не пізніше трьох робочих днів з моменту настання ДТП.
Спосіб повідомлення: Зателефонуйте на гарячу лінію страхової компанії (номер вказаний у полісі) та зареєструйте страховий випадок. Деякі компанії дозволяють зробити це онлайн.
Крок 3: Подання заяви та документів
Після повідомлення про ДТП необхідно подати до страхової компанії винуватця (або до своєї, якщо у вас є пряме врегулювання збитків) письмову заяву про страхове відшкодування.
Основний перелік документів:
Паспорт громадянина України (або інший документ, що посвідчує особу).
Реєстраційний номер облікової картки платника податків (ІПН).
Посвідчення водія.
Технічний паспорт на автомобіль (свідоцтво про реєстрацію ТЗ).
Довідка з поліції про ДТП (якщо викликали поліцію) або заповнений Європротокол.
Поліс ОСЦПВ.
Документи, що підтверджують право власності на пошкоджене майно.
Банківські реквізити для отримання виплати.
Термін подання заяви:
На відшкодування шкоди, завданої майну: протягом одного року з моменту ДТП.
На відшкодування шкоди, завданої життю та здоров'ю: протягом трьох років з моменту ДТП.
Крок 4: Оцінка збитків
Після отримання заяви страхова компанія повинна організувати огляд пошкодженого автомобіля для визначення розміру збитків.
Огляд представником страхової: Страховик зобов'язаний провести огляд протягом 10 робочих днів з дня отримання повідомлення про ДТП.
Незалежна експертиза: Якщо ви не згодні з оцінкою страхової компанії, ви маєте право залучити незалежного експерта-оцінювача. У разі виграшу справи в суді, страхова компанія буде зобов'язана компенсувати витрати на таку експертизу.
Важливо: Не ремонтуйте автомобіль до його огляду представником страхової компанії або незалежним експертом.
Крок 5: Прийняття рішення та виплата відшкодування
Після отримання всіх необхідних документів та проведення оцінки збитків, страхова компанія приймає рішення про виплату або відмову у виплаті страхового відшкодування.
Термін прийняття рішення: до 90 днів з моменту подання заяви про страхове відшкодування.
Термін виплати: протягом 15 днів з дня узгодження розміру відшкодування з потерпілим, але не пізніше 90 днів з дня отримання заяви.
Що робити у разі відмови або заниження суми виплати?
Якщо страхова компанія відмовляє у виплаті або ви не згодні з її розміром, ви маєте право:
Подати письмову скаргу керівництву страхової компанії.
Звернутися зі скаргою до Національного банку України, який є регулятором страхового ринку.
Звернутися до Моторного (транспортного) страхового бюро України (МТСБУ).
Подати позов до суду. Це найефективніший спосіб захисту своїх прав, особливо якщо ви впевнені у своїй правоті та маєте всі необхідні докази.
Адвокати адвокатського об’єднання «Галицька правнича група» допоможуть Вам скласти заяви та подати їх у страхову компанію або в МТ СБУ для відшкодування шкоди, а також у випадку необхідності можуть здійснювати Ваш захист чи представництво у кримінальних та цивільних справах пов’язаних з дорожньо-транспортними пригодами.