
Компенсація на житло захисникам і захисницям України, а також членам їх сімей
Продовжуючи тему соціального забезпечення військовослужбовців та їх сімей, Адвокатське об’єднання «Галицька правнича група» сьогодні зосереджується на темі грошової компенсації на житло особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, а також членам їх сімей.
Виплата такої компенсації здійснюється на підставі Порядку виплати грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення деяким категоріям осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, а також членів їх сімей, затверджена Постановою Кабінету Міністрів України від 19 жовтня 2016 року №719 (далі – Порядок №719), яким встановлюються умови та механізм виплати грошової компенсації.
На кого поширюється дія Порядку №719?
Чинним законодавством визначено, що право на отримання грошової компенсації мають члени сімей:
1. осіб, які добровільно забезпечували (або добровільно залучалися до забезпечення) проведення АТО, ООС, заходів, необхідних для забезпечення оборони України під час широкомасштабного вторгнення (у тому числі здійснювали волонтерську діяльність), та загинули (пропали безвісти), померли внаслідок травми або захворювання, одержаних під час забезпечення проведення АТО перебуваючи безпосередньо в районах та у період її проведення, під час забезпечення здійснення заходів ООС - за безпосередньої участі у таких заходах, під час широкомасштабного вторгнення (у тому числі здійснення волонтерської діяльності) – під час безпосередньої участі у заходах та перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів;
2. осіб, які, перебуваючи у складі добровольчих формувань, загинули (пропали безвісти), померли внаслідок травми або захворювання, одержаних під час безпосередньої участі в АТО, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах АТО у період її проведення, за умови що в подальшому такі добровольчі формування були включені до складу Збройних Сил України, Міністерства внутрішніх справ України, Національної гвардії України та інших утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів;
3. осіб, які, перебуваючи у складі добровольчих формувань, але в подальшому такі добровольчі формування не були включені до складу Збройних Сил України, Міністерства внутрішніх справ України, Національної гвардії України та інших утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів, загинули (пропали безвісти) або померли внаслідок травми або захворювання, одержаних під час виконання такими добровольчими формуваннями завдань АТО у взаємодії із Збройними Силами України, Міністерством внутрішніх справ України, Національною гвардією України та іншими утвореними відповідно до законів України військовими формуваннями та правоохоронними органами, перебуваючи безпосередньо в районах АТО у період її проведення;
4. військовослужбовців (резервістів, військовозобов’язаних, добровольців Сил територіальної оборони) ЗСУ, НГУ, СБУ, розвідувальних органів України, Дердприкордонслужби, Держспецтрансслужби, військовослужбовців військових прокуратур, осіб рядового та начальницького складу підрозділів оперативного забезпечення зон проведення АТО тощо, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів, у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації проти України та загинули (пропали безвісти), померли внаслідок травми або захворювання, одержаних під час безпосередньої участі у заходах, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів;
5. а також особи з інвалідністю I-II груп, яка настала внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, одержаних під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, визначених пунктами 11-14 частини другої статті 7 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»,
за умови, що вищеперераховані категорії осіб потребують поліпшення житлових умов і включені до списків осіб, які користуються правом позачергового (першочергового) одержання жилих приміщень, за місцем проживання відповідно до законодавства за категоріями, встановленими пунктом 1 Порядку №719.
Також зауважуємо, що дія цього Порядку не поширюється на осіб, стосовно яких набрав законної сили обвинувальний вирок суду у зв’язку із вчиненням ними злочину проти основ національної безпеки України, вчиненням або сприянням вчиненню терористичного акту, втягненням у вчинення терористичного акту, публічними закликами до вчинення терористичного акту, створенням терористичної групи чи терористичної організації, фінансуванням тероризму, вчиненням злочину у сфері охорони державної таємниці, недоторканності державних кордонів, вчиненням тяжкого і особливо тяжкого злочину проти встановленого порядку несення військової служби, вчиненням кримінального правопорушення проти миру, безпеки людства та міжнародного правопорядку.
Які категорії осіб мають право на отримання грошової компенсації?
Право на отримання грошової компенсації мають члени сімей вищеперерахованих осіб і які перебувають на квартирному обліку за категоріями у такій черговості:
Категорія І: дружина (чоловік) і малолітні та неповнолітні діти особи, яка загинула (пропала безвісти), померла (в тому числі усиновлені), які проживають разом з матір’ю (батьком); один з подружжя, який не одружився вдруге;
Категорія II: малолітні та неповнолітні діти особи, яка загинула (пропала безвісти), померла (в тому числі усиновлені), які на день її смерті проживали окремо від матері (батька), якщо особа, яка загинула (пропала безвісти), померла, на день смерті розлучена або не розлучена і дружина (чоловік) цієї особи не позбавлена (не позбавлений) батьківських прав; малолітні та неповнолітні діти особи, яка загинула (пропала безвісти), померла;
Категорія III: повнолітні діти, які не мають (не мали) своїх сімей;
Категорія IV: батьки особи, яка загинула (пропала безвісти), померла;
Категорія V: повнолітні діти, які мають свої сім’ї, але стали особами з інвалідністю до досягнення повноліття;
Категорія VІ: повнолітні діти, обоє батьків яких загинули (пропали безвісти), померли;
Категорія VІІ: дружина (чоловік) особи, яка загинула (пропала безвісти), померла, яка (який) на момент загибелі (пропажі безвісти), смерті особи позбавлена (позбавлений) батьківських прав щодо малолітніх та неповнолітніх дітей особи, яка загинула (пропала безвісти), померла (в тому числі усиновлених), або не позбавлена (не позбавлений) батьківських прав, але малолітні та неповнолітні діти особи, яка загинула (пропала безвісти), померла (в тому числі усиновлені), проживають окремо від дружини (чоловіка);
Категорія VІІІ: утриманці особи, яка загинула (пропала безвісти), померла, яким у зв’язку з цим виплачується пенсія.
Наведені категорії черговості не поширюються членів сімей осіб з інвалідністю I-II груп, яка настала внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, одержаних під час безпосередньої участі в АТО, ООС, у бойових діях та заходах забезпечення під час повномасштабного вторгнення, оскільки право на компенсацію у такому випадку мають власне особи з інвалідністю.
Зауважимо, що особи, зазначені у категоріях ІІ-VІІІ набувають право на отримання компенсації у разі відсутності осіб, зазначених у попередніх категоріях.
Крім того, право на отримання грошової компенсації не поширюється на членів сім’ї особи, яка загинула (пропала безвісти), померла, які отримали одноразову грошову допомогу відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 р. № 168 “Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім’ям під час дії воєнного стану” або мали право на отримання одноразової грошової допомоги, але відмовилися від її отримання. Такими, що отримали одноразову грошову допомогу, вважаються малолітні, неповнолітні, повнолітні недієздатні члени сім’ї особи, яка загинула (пропала безвісти), померла, якщо таку допомогу отримано їх законним представником.
Який механізм реалізації права?
Заява про призначення грошової компенсації подається особою, яка має право на її отримання або її уповноваженим представником в паперовій чи в електронній формі (за наявності технічної можливості) до структурного підрозділу районних, районних у м. Києві держадміністрацій, на який покладено функції з питань ветеранської політики, виконавчих органів сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад за місцем перебування на квартирному обліку.
До заяви додаються копії наступних документів:
Яка процедура розгляду заяви про призначення грошової компенсації?
Орган, до якого надійшла заява протягом десяти робочих днів з дня прийняття заяви про призначення грошової компенсації з усіма необхідними документами вносить до комісії подання про виплату грошової компенсації.
Уповноважений орган протягом десяти робочих днів з дня прийняття заяви про надання дозволу на відкриття спеціального рахунка в уповноваженому банку за місцем перебування заявника, який перемістився, на обліку в базі даних або заяви про виплату грошової компенсації, яку було призначено і не виплачено на території, на якій ведуться бойові дії, за місцем перебування заявника, який перемістився, на обліку в базі даних та копій документів, зокрема електронних копій та/або відомостей з них, що посвідчують особу заявника, який перемістився, відомостей, що підтверджують факт призначення йому грошової компенсації, або рішення комісії про призначення йому грошової компенсації (витягу з протоколу засідання комісії) за попереднім місцем проживання, довідки про облік вносить до комісії подання про надання дозволу на відкриття спеціального рахунка або подання про виплату грошової компенсації, яку було призначено і не виплачено на території, на якій ведуться бойові дії.
Комісія протягом п’яти робочих днів з дня надходження подання розглядає його по суті і в присутності заявника (його законного представника чи уповноваженої особи), заявника, який перемістився, приймає рішення про:
- призначення та виплату грошової компенсації або про відмову у призначенні/виплаті;
- перегляд рішення;
- скасування попереднього рішення;
- надання дозволу на відкриття спеціального рахунка в уповноваженому банку за місцем перебування заявника, який перемістився, на обліку в базі даних, виплати грошової компенсації, яку було призначено і не виплачено на території, на якій ведуться бойові дії, заявнику, який перемістився, за місцем перебування на обліку в базі даних.
Комісія зобов’язана повідомити заявника про розгляд подання, шляхом повідомлення, надсилається заявнику на адресу задекларованого (зареєстрованого) місця проживання (перебування) або адресу фактичного місця проживання, яка зазначена в заяві, або за допомогою інших засобів зв’язку.
Якщо після прийняття комісією рішення змінено розмір грошової компенсації, місцевий орган або уповноважений орган протягом п’яти робочих днів з дня прийняття рішення повідомляє про такі зміни обласній та Київській міській держадміністрації (військовій адміністрації).
За наявності письмового клопотання комісія може розглядати питання щодо призначення (відмови в призначенні/виплаті) грошової компенсації, перегляду рішення, скасування попереднього рішення за відсутності заявника (законного представника чи уповноваженої особи), заявника, який перемістився. У разі відсутності такого клопотання та неявки зазначених осіб розгляд відповідного питання переноситься на наступне засідання комісії. Комісія може розглядати відповідне питання без участі заявника (законного представника чи уповноваженої особи), заявника, який перемістився, також у разі, коли його розгляд переносився двічі
Варто наголосити, що грошова компенсація за рахунок коштів субвенції членам сім’ї особи, яка загинула (пропала безвісти), померла, та особам з інвалідністю надається один раз. При цьому, право на отримання грошової компенсації вважається використаним з моменту перерахування коштів грошової компенсації в повному обсязі на спеціальний рахунок члена сім’ї особи, яка загинула (пропала безвісти), померла, та особи з інвалідністю в уповноваженому банку.
Детальніше про описану у цій статті компенсацію можна дізнатися у Порядку виплати грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення деяким категоріям осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, а також членів їх сімей, затверджена Постановою Кабінету Міністрів України від 19 жовтня 2016 року №719.
Виникли додаткові питання або ж потребуєте роз’яснень, консультацій, юридичного супроводу отримання компенсації чи оскарження рішень комісії з питань їх виплати – звертайтесь, адвокати АО «Галицька правнича група» з радістю вам допоможуть!